Директорите ще бъдат атестирани, няма да имат мандатност
Създаване на корпус от специално подготвени учители, които да работят в училища в отдалечени населени места с концентрация на деца от уязвими групи предвиждат в Министерството на образованието. Тези учители ще се присъединят към корпуса доброволно и за по-тежката си работа ще получават допълнително заплащане. От министерството ще ги насочват там, където има най-голям недостиг на кадри и най-голяма потребност от специално обучени преподаватели. Това съобщи при посещението си в ОУ „Христо Ботев” в Раковски министърът на образованието Красимир Вълчев. Той уточни, че това е една от обсъжданите мерки как да се преодолее кризата с недостига на учители.
Министърът на образованието бе в Раковски, във връзка с механизма за връщане на отпаднали ученици в класните стаи. Данните до момента показват, че ¾-ти от вторично отпадналите хлапета са заминали за чужбина. Има такива деца, които не ходят на училище, а са в страната, или пък отсъстват много, което се отразява на нивото на техните знания. Обхващането на ромските деца трябва да става от детската градина, защото когато в първи клас те знаят български, ще могат да се справят с предизвикателствата и ще имат нормално обучение, каза още министър Вълчев. Мандатност на директорите няма да бъде въвеждана. Ще се въведе атестация, която ще бъде правена от представители на съответната община, РУО и обществен съвет към учебното заведение.
Министър Вълчев посети и ОУ“Хр.Смирненски“ заедно с домакините кмета на Раковски Павел Гуджеров и народния представител Младен Шопов.
„Ние имаме предизвикателство не само с общия брой на учителите, но и с тяхното териториално разпределение. По-трудно се мотивират младите хора в отдалечени населени места. Отиват да учат в големия град и много трудно ги склоняваме да се върнат. В бъдеще това ще е още по-трудно. Затова увеличаваме средствата за училища в малките и отдалечени населени места с концентрация на деца и ученици от уязвими групи”, каза Вълчев. По думите му за целта се прави и система за търсенето и предлагането на педагогически труд. Това означава, че в МОН ще знаят кой учител от кое училище предстои да се пенсионира, но и младите специалисти ще могат да заявят в коя община искат да преподават.
„Най-много разчитаме на учителите. Заложили сме на тях. Ако имаме добри учители, ще имаме добри специалисти по всички професии”, бе категоричен министърът на образованието.
Друга мярка за справяне с липсата на учители е въвеждането на 1-годишна програма за специалисти с цел придобиване на педагогическа правоспособност. „Факт е, че трудно успяваме да мотивираме младите хора да се включат в учителската професия. Очакваме през следващите 10 години 50% от учителите да навлязат в пенсионна възраст. Ние сме стартирали такъв проект, финансиран от ЕК, за едногодишно обучение. Тук не става дума за 1 година да придобият висше образование, а за 1 година да придобият педагогическа правоспособност, ако те са специалисти в някоя сфера”, обясни Красимир Вълчев. Най-много учители се търсят в София, но недостигът на кадри се усещал най-вече в селата. Традиционно има недостиг на учители по информатика и английски език, като в последните години най-остро се търсят преподаватели по математика, физика и химия. „Там имаме и най-малко студенти във висшите училища и там най-трудно мотивираме младите хора да се включат в учителската професия”, каза той и уточни, че кадри от тези области ще могат да се включат в едногодишната програма за придобиване на педагогическа правоспособност. Критериите за избор на бъдещите курсанти в програмата са в процес на уточняване. Красимир Вълчев обаче уточни, че тази година учителските места в страната ще бъдат запълнени. Това ще стане на някои места с пенсионери, а в други – с назначаване на неправоспособни учители.
Трета мярка е вдигането на учителските заплати. От 1 януари догодина средната брутна заплата на учителите става 1300 лева. В момента средната брутна е 1080 лева. „От 1 януари тя трябва да нарасне грубо с около 20 %. Средна брутна обаче не означава чиста. В нея има дължим данък, осигуровки. Началната основна заплата, която сега е 760 лева, ще се увеличи на 920 лева. Има и по-ниски, по-високи заплати в системата. Не всеки ще вземе 1300 лева. Може би чисто ще бъде около 1100 лева”, уточни Красимир Вълчев в Раковски.
Относно въвеждането на електронни учебници той уточни, че те ще могат да бъдат четени от всяко персонално електронно устройство в pdf варианти както онлайн, така и офлайн, но от платформите на съответните издателства.